SEO tips voor ondernemers

Pas jij ze al toe?

seo-uitbesteden-achterhoek

SEO tips

#1. Logo optimaliseren

Het logo van jouw bedrijf komt terug op iedere pagina van je website. Op 9 van de 10 websites die ik voorbij zie komen, is het logo (de afbeelding) niet geoptimaliseerd. Zoals je leest, is het logo ook een afbeelding. Vergeet hem niet een relevante bestandsnaam, titel en alt-tekst mee te geven. 

#2. Kies voor een relevante H1 kop

Dat klinkt logisch. Toch hebben veel websites H1 koppen met “Welkom bij” of “Bedrijfsnaam X”. De H1 kop is de belangrijkste titel van iedere pagina. Zorg er dus voor dat er een relevante zoekterm in voor komt. Let er daarnaast op, dat je niet meer dan één H1 kop per pagina plaatst. Hierdoor is het voor de zoekmachine minder duidelijk waar de pagina over gaat.

#3. Geef een afbeelding een naam vóórdat je hem upload

Veel afbeeldingen of foto’s worden geupload en vervolgens wordt er een naam en een alt-tekst aan toegevoegd. Hierbij wordt vaak een onderdeel overgeslagen: De bestandsnaam. Geef je afbeeldingen al een relevante naam voordat je hem upload. Op deze manier laat je een geen relevante termen liggen bij het optimaliseren van afbeeldingen. Voorkom dat jouw afbeeldingen beginnen met DCIM… enzovoort.

#4. Gebruik Schema.org voor veelgestelde vragen (FAQ)

Wil jij extra opvallen in de zoekresultaten van Google? Plaats dan, met behulp van Schema.org, een veelgestelde vragen + de antwoorden onderdeel op je website. Kies hierbij voor vragen die in jouw markt daadwerkelijk gesteld worden. Je kunt hiermee jouw zichtbaarheid in de gratis zoekresultaten vergroten. Zie onderstaande afbeelding.

faq-seo

#5. Bekijk hoe jij en jouw concurrenten scoren

Wil je weten hoe jouw concurrenten scoren in Google? Met behulp van SEO tools kun je zien waar zij goed op scoren, hoe veel gratis bezoekers zij uit Google halen en nog veel meer. Hier zijn verschillende gratis en betaalde tools voor. Gebruik de tool Uber Suggest als je gratis inzicht wil krijgen in jouw eigen zoekverkeer en dat van je concurrenten. De gratis versie van Uber Suggest geeft je basis inzichten en de mogelijkheid om een beperkt aantal onderdelen per dag te checken. Dit kan al enorm handig zijn. Wil je onbeperkte toegang? Dan kun je een betaald account aanmaken. 

#6. Maak gebruik van interne links

Gebruik interne links, om de samenhang tussen pagina’s te vergroten. Schrijf je bijvoorbeeld een blog over websites, komt er het woord Zoekmachine Optimalisatie in voor én heb je over dat onderwerp ook een pagina? Maak er dan een interne link van, waarmee je verwijst naar de andere pagina.

Je hoeft dit binnen een blog niet oneindig te doen met dezelfde woorden, maar gebruik het gewoon de eerste keer dat het woord voorkomt in het blog. Hiermee creëer je op den duur een spinnenweb van interne links op je eigen website, waardoor Google de samenhang tussen jouw pagina’s beter zal begrijpen.

#7. Hou de URL structuur eenvoudig

Zorg dat je een relevante URL structuur aanhoudt. Er moet een logische opbouw in zitten, met relevante (leesbare) woorden. Voorkom dat er ID-nummers of onlogische tekens gebruikt worden. Zoekmachines lezen de URL structuur en kunnen zo snel bepalen waar een pagina over gaat. Het gaat hierbij om het gedeelte achter de domeinnaam. Bekijk hieronder wat je wel en wat je niet moet doen:

Ga je nog een laag dieper met jouw pagina’s? Zorg er dan voor, dat de opbouw zo is ingedeeld, dat een bezoeker logisch terug kan klikken. De URL moet per hiërarchisch onderdeel (tussen de slash) ook weer afgebouwd kunnen worden.

Probeer het zo simpel en kort mogelijk te houden, maar vergeet niet het onderwerp van de pagina te benoemen.

#9. Voorkom dubbele content

Voorkom dat je met jezelf gaat concurreren in de zoekresultaten. Als je dubbele content op je website hebt staan, weet de zoekmachine niet goed welke hij moet tonen. Hierdoor concurreer je met jezelf. Ontkom je er niet aan, om dubbele content te plaatsen? Geeft dan met de zogenaamde “Canonical Tag” aan welke pagina de originele content bevat. Meer weten over de Canonical Tag

#10 Morgen weer een nieuwe tip

de website is momenteel in aanbouw. Neem gerust contact op als je vragen hebt.