Website laten maken
Wil je een mooie website laten maken, of een website laten maken die goed scoort in Google en een goede conversie oplevert? Het Liefst wil je natuurlijk een “mooi webdesign”, waarmee je ook goed scoort in de zoekmachine én een goede conversie behaald.
Het valt mij vaak op dat het bij veel websites niet lukt om deze 3 pijlers goed te combineren.
Deze belangrijke pijlers zijn in mijn ogen:
- Het webdesign moet mooi zijn.
- De website moet goed geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines.
- De website moet een goede conversie hebben.
Voor wie is de website gemaakt?
Hierbij zie ik regelmatig dat de website heel mooi is, maar dat hij totaal niet is geoptimaliseerd voor Google, of dat het design boven gebruiksgemak is verkozen. Op dat moment krijg ik vaak het idee dat het design vooral voor de designer is gemaakt en niet voor de bezoeker, die met één specifiek doel het internet op gaat.
De bezoeker kan het in de meeste gevallen weinig schelen hoe de website eruit ziet, als hij of zij het doel maar bereikt. Natuurlijk draagt een “mooi webdesign” wel bij aan een goede website ervaring en kan het met name voor meer vertrouwen in de organisatie zorgen. In mijn ogen is het belangrijkste doel van het webdesign dan ook: Bijdragen aan een goede website ervaring.
Een mooie website maken is dus geen doel op zich, maar een middel om de conversie te verhogen.
Vindbaarheid van de website
Daarnaast kom ik ook regelmatig prachtige websites tegen, waarop nauwelijks de juiste Zoekmachine Optimalisaties zijn toegepast. Daarbij vraag ik me de volgende dingen af:
Komt dit doordat het webdesign niet op de hoogte is van relevante SEO technieken?
- Heeft de opdrachtgever hier niet om gevraagd?
- Had het webdesign bureau hier dan niet alsnog op aan moeten sturen en het belang van zoekmachine optimalisatie moeten aantonen?
- Is een goede online vindbaarheid in de gratis zoekresultaten voor het bedrijf niet belangrijk?
Dit laatste kan ik mij nauwelijks voorstellen, maar een van bovenstaande redenen voor een slecht geoptimaliseerde website zal toch waar zijn.
Klinkt logisch? Toch zie ik op veel websites, dat dit niet het geval is en dat is een gemiste kans.
Design en mobiel
Veel websites worden tegenwoordig ook nog vanuit desktop oogpunt gemaakt, waarbij deze versie vervolgens vereenvoudigd wordt voor mobiel. Inmiddels komt op veruit de meeste sites het meeste verkeer van mobiel. Websites kunnen tegenwoordig dan ook beter vanuit “Mobile First” oogpunt worden gemaakt. Hierbij is het nog belangrijker dat het design bijdraagt aan een goede gebruiksvriendelijkheid, navigatie en een hoge snelheid. Onnodige designtrucs en andere irrelevante onderdelen komen op mobiel vaak niet goed tot zijn recht en kunnen daar dan ook beter geskipt worden.
Technische aspecten, development, Backend enzovoort
In dit verhaal ga ik verder niet in op technische aspecten omtrent development, backend enzovoort. Dit soort onderdelen moet natuurlijk allemaal goed in orde zijn en voor specifieke maatwerk oplossingen is dit heel belangrijk. Gelukkig is voor veel mkb’ers ook niet relevant en kun je met een WordPress website in combinatie met een paar noodzakelijke plugins als ondernemer hele goede resultaten behalen met je website.
Website laten maken – waar kies je voor?
Ik begon dit verhaal met de vraag of je liever de mooiste website zou willen, of een website die hoog scoort in Google en waarmee je een goede conversie behaald. Het is natuurlijk niet zo zwart-wit en het wil ook niet zeggen dat het niet beiden kan. Wat ik wel altijd zal adviseren is het volgende: Laat het design ondersteunend zijn aan de doelen van je website. Laat het mooie design niet het doel van je website zijn.
Website laten maken door KSDM
Wil je jouw website laten maken of optimaliseren door KSDM, dan krijg je een website die vanuit SEO en Conversie oogpunt wordt gemaakt. Het design is natuurlijk belangrijk, maar moet ondersteunend zijn aan de SEO en Conversie Optimalisaties.
Sluit dit aan bij jouw wensen voor jouw website? Heb je een bedrijf in de Achterhoek (Doetinchem, Montferland, Bronckhorst of de Oude Ijsselstreek? Stuur mij even een berichtje, dan kijk ik graag (geheel vrijblijvend) naar welke optimalisaties jouw website kunnen verbeteren.
Heb je momenteel nog helemaal geen website, bedenk dan vooraf goed wat jij de belangrijkste pijlers vind van jouw website.